Σ. Γκουζιώτη: O ψηφιακός μετασχηματισμός και η αξία των soft skills
H Γενική Διευθύντρια Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Μέσων της Παπαστράτος απαντά σε ερωτήσεις φοιτητών και νεαρών επαγγελματιών στο πλαίσιο του BITE Digital Transformation event της εκπαιδευτικής πλατφόρμας 100mentors.
H περίοδος της πανδημίας του Covid-19 έκανε περισσότερο αναγκαία από ποτέ την -αναγκαστικά ψηφιακή- επαφή μεταξύ των έμπειρων επαγγελματιών και των νέων στελεχών και φοιτητών που ήθελαν να τους θέσουν κρίσιμα ερωτήματα, οι απαντήσεις στα οποία θα τους βοηθήσουν να προετοιμαστούν και να σχεδιάσουν καλύτερα το μέλλον τους.
Στο πλαίσιο του ρόλου της ως μια από τους μέντορες του BITE Digital Transformation event, η Σοφία Γκουζιώτη κλήθηκε να απαντήσει σε δέκα επιλεγμένες ερωτήσεις σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό και στο πως οι εταιρίες προσαρμόζονται στα νέα ψηφιακά εργαλεία. Έχοντας, μάλιστα, στην διάθεσή της μόλις 100 δευτερόλεπτα για κάθε απάντηση. H Γενική Διευθύντρια Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Μέσων της Παπαστράτος μίλησε, μεταξύ άλλων, για:
Τις αναγκαίες προϋποθέσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μιας εταιρείας
«Το πρώτο που χρειάζεται για να πραγματοποιηθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι να υπάρχει ουσιαστική δέσμευση. Θα πρέπει να δεσμευτούν τα senior στελέχη της εταιρείας και η δέσμευσή τους να αποτυπώνεται τόσο στις αποφάσεις που παίρνουν όσο και στο προς τα που στρέφουν τις επενδύσεις τους. Αυτό, δυστυχώς, είναι κάτι που βλέπουμε να μην συμβαίνει αφού μπορεί όλοι να μιλάνε για digital transformation αλλά, στην πράξη, οι αποφάσεις που παίρνονται δεν το υποστηρίζουν.
Το δεύτερο πολύ σημαντικό στοιχείο είναι η κουλτούρα που έχει μια εταιρεία, καθώς για να ευδοκιμήσει ένας τέτοιος μετασχηματισμός χρειάζεται ευελιξία, δέσμευση στην καινοτομία και άνθρωποι που θέλουν να δοκιμάσουν καινούργια πράγματα. Επίσης χρειάζεται σίγουρα να μην φοβόμαστε να αποτύχουμε. Οι περισσότερες ελληνικές εταιρίες αντιμετωπίζουν ομολογουμένως μια δυσκολία στο να κάνουν αυτές τις αναγκαίες αλλαγές στην κουλτούρα τους προκειμένου να ενσωματώσουν τέτοιου είδους χαρακτηριστικά.
Ο τρίτος κρίσιμος παράγοντας είναι η σωστή στελέχωση με ανθρώπους που μπορούν να πάρουν σημαντικές αποφάσεις και να οδηγήσουν αυτή την μεταμόρφωση μέσα στον οργανισμό. Ενώ εξίσου σημαντική είναι και η πολυπλοκότητα. Γιατί είναι πολλοί αυτοί που πιστεύουν ότι το digital είναι κάτι πολύ απλό. Και η αλήθεια είναι ότι η τεχνολογία είναι όντως εκεί για να μας κάνει τα πράγματα απλά. Αλλά, για να γίνει το απλό, απαιτούνται πολλά πράγματα από πίσω για να μπορέσει να δουλέψει. Οπότε το απλό, μέχρι να γίνει πράξη, γίνεται πολύπλοκο. Κάτι που απαιτεί υπομονή».
Τα αναγκαία προσόντα που πρέπει να έχει ένας υποψήφιος
«Η διαδικασία του recruitment έχει γίνει πάρα πολύ δύσκολη γιατί προσπαθούμε, μέσα από ένα βιογραφικό ή μέσα από μια επαφή, να αποκωδικοποιήσουμε soft skills. Όπως είναι κατανοητό χαρακτηριστικά όπως η αναλυτική σκέψη, η δημιουργικότητα, το πόσο εύκολα μαθαίνει κάποιος και το emotional intelligence είναι πράγματα που φαίνονται με το χρόνο. Δεν μπορείς σίγουρα να τα καταλάβεις όλα αυτά μέσα από μια κόλλα χαρτί ή να τα ανιχνεύσεις μέσα σε μισή ώρα συνέντευξης.
Αντιθέτως, όταν πρωτοξεκινούσα και λόγω της πολυπλοκότητας του digital, ασχολούμασταν πάρα πολύ με hard skills όπως για παράδειγμα το time management και το planning. Πράγματα για τα οποία σήμερα υπάρχουν εργαλεία που σε βοηθούν να τα κάνεις σωστά. Επισημαίνω, προς αποφυγή παρεξήγησης, ότι τα hard skills είναι σίγουρα σημαντικά, ειδικά στα νέα επαγγέλματα που έχουν να κάνουν με την τεχνολογία. Από την άλλη όμως, αν φτάσετε σε short list υποψηφίων σε μια εταιρεία, δεν είναι τα hard skills αυτά που θα σας κάνουν να ξεχωρίσετε.
Θα σας συμβούλευα να φροντίσετε να αναγνωρίσετε στον εαυτό σας εκείνα τα χαρακτηριστικά που μπορούν να βοηθήσουν μια εταιρία να αλλάξει, να εξελιχθεί και να κάνει κάτι καινούργιο. Και να έχετε παραδείγματα, ακόμη και από την προσωπική σας ζωή, που μας βοηθούν να καταλάβουμε ότι διαθέτετε όντως αυτά τα χαρακτηριστικά»