Πώς είναι να ηγείσαι του μετασχηματισμού μιας ολόκληρης βιομηχανίας
Ο νέος Εκτελεστικός Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Philip Morris International, Αντρέ Καλαντζόπουλος και ο νέος CEO της εταιρείας, Jacek Olczak, μιλούν -στο πλαίσιο του φετινού Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών- για το τέλος του τσιγάρου που έρχεται, την αναγκαιότητα ενός σύγχρονου ρυθμιστικού πλαισίου για τα νέα εναλλακτικά προϊόντα χωρίς καύση και τον πρωτοπόρο ρόλο της Ελλάδας στη νέα εποχή.
Λίγες μέρες μετά την προγραμματισμένη διαδοχή στην ηγεσία της PMI, με τους -επί πολλά χρόνια στενούς συνεργάτες- κκ. Καλαντζόπουλο και Olczak να αναλαμβάνουν αντίστοιχα τους νέους τους ρόλους, το κοινό του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών είχε την ευκαιρία να τους παρακολουθήσει διαδικτυακά σε μια πολύπλευρη συζήτηση όπου αναλύθηκαν μια σειρά από επίκαιρα θέματα. Από τη βιώσιμη ηγεσία και την αρχή της μείωσης της βλάβης έως το πως είναι να είσαι επικεφαλής μιας εταιρείας που έκανε disrupt τον εαυτό της και ολόκληρη τη βιομηχανία της.
Στο πλαίσιο της συζήτησης, συντονίστρια της οποίας ήταν η editor-in-Chief της Α8inea Μαριάννα Σκυλακάκη, οι δυο πολύπειροι επιχειρηματικοί ηγέτες μίλησαν -μεταξύ άλλων- για τις κρίσιμες προϋποθέσεις προκειμένου να γίνει πράξη η κοινή τους πεποίθηση ότι είναι εφικτό να σταματήσουν οι πωλήσεις τσιγάρων σε πολλές χώρες του κόσμου μέσα στα επόμενα 10-15 χρόνια. Δίνοντας έμφαση στον ρόλο της Ελλάδας σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, με τον κ. Olczak να ολοκληρώνει την τοποθέτησή του με την πρόβλεψη ότι «Γιορτάζουμε φέτος την επέτειο των 90 χρόνων της Παπαστράτος. Πιστεύω ότι, όταν πλησιάζουμε την 100ετή επέτειο της εταιρείας, θα έχουμε τη δυνατότητα να γιορτάσουμε επίσης την Ελλάδα ως smoke-free χώρα».
Ταυτόχρονα ο κ. Καλαντζόπουλος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση για την παρουσία της Philip Morris International στην μετα-πανδημική Ελλάδα, επιβεβαίωσε την πρόθεση της εταιρείας να συνεχίσει τις επενδύσεις της στη χώρα. Δηλώνοντας ότι: «Η Παπαστράτος έχει διαδραματίσει, όλα αυτά τα χρόνια, ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην ελληνική οικονομία αλλά και στην κοινωνία γενικότερα. Κάτι που δεσμευόμαστε ότι θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να επενδύουμε στην Ελλάδα. Δεν πρέπει, ωστόσο, οι κυβερνήσεις να κοιτάζουν μόνο τις φυσικές επενδύσεις. Υπάρχουν επενδύσεις σε άλλους τομείς, όπως η τεχνολογία και η έρευνα, που είναι πολύ πιο σημαντικές από το να κατασκευάζεις απλώς εργοστάσια. Θεωρώ ότι η Ελλάδα μπορεί να διαπρέψει σε τομείς όπως η δημιουργία development centers, research centers ή ακόμη και shared service centers και ότι εμείς μπορούμε να παίξουμε και εκεί ρόλο».
Προσθέτοντας ότι: «Μερικές φορές οι άνθρωποι εξετάζουν απλώς το μέγεθος της επένδυσης σε εκατομμύρια ευρώ. Το ερώτημα είναι πόσο από αυτό θα μείνει πίσω στην τοπική κοινωνία; Γιατί αν κάνω μια επένδυση στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της οποίας εισαγάγουμε όλα τα μηχανήματα, ακόμη και τα τούβλα, η χώρα δεν επωφελείται από αυτό. Αν, αντιθέτως, η επένδυση αφορά την ανάπτυξη ανθρώπινου κεφαλαίου, την ανάπτυξη δυνατοτήτων, τότε όλα παραμένουν στη χώρα».
Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη τη συζήτηση στο παρακάτω βίντεo
Η Ελλάδα ως πρωτοπόρος στο θέμα του ρυθμιστικού πλαίσιού για τα εναλλακτικά προϊόντα χωρίς καύση καπνού
Στον πυρήνα της συζήτησης βρέθηκε από την αρχή το ζήτημα των κρίσιμων προϋποθέσεων προκειμένου όντως να γίνει εφικτό να σταματήσουν οι πωλήσεις τσιγάρων σε πολλές χώρες του κόσμου μέσα στα επόμενα 10-15 χρόνια. Με τον Εκτελεστικό Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της PMI να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα του ρυθμιστικού πλαισίου. Συγκεκριμένα ο κ. Καλαντζόπουλος δήλωσε:
«Είναι εφικτό να συμβεί, αλλά απαιτεί έναν αριθμό πραγμάτων. Το πρώτο είναι προϊόντα στα οποία μπορούν να στραφούν οι καπνιστές εάν δεν σταματήσουν το κάπνισμα. Και το δεύτερο το σωστό ρυθμιστικό πλαίσιο που επιτρέπει στους καπνιστές να κατανοήσουν ότι το πρόβλημα στο τσιγάρο είναι η καύση και τους προσφέρει επιστημονικά τεκμηριωμένες εναλλακτικές.
Στη συνέχεια, από την πλευρά της προσφοράς, χρειάζονται μέτρα προκειμένου οι εταιρείες να συνεχίσουν να καινοτομούν και, το σημαντικότερο, να συνεχίσουν να επενδύουν προκειμένου να πείσουν τους καταναλωτές να αλλάξουν. Γιατί δεν αρκεί απλώς να διαθέσεις ένα προϊόν στην αγορά. Χρειάζεται να γίνει επένδυση σε επίπεδο καταναλωτή προκειμένου να πειστεί.
Εμείς αυτό κάνουμε. Έχουμε τα προϊόντα και τα συμπεράσματα από τις έρευνες και τις μελέτες μας έχουν ελέγξει και επιβεβαιώσει αρκετές αρχές. Τα έχουμε διαθέσει στην αγορά. Και έχουμε επικεντρώσει όλους τους πόρους της εταιρείας μας σε αυτά. Συγκεκριμένα το 98% του R&D της PMI αφορά στη δημιουργία αυτών των νέων, smoke-free προϊόντων, και περίπου το 70% των εμπορικών και marketing εξόδων της εταιρείας επενδύεται σε αυτά τα προϊόντα.
Από την πλευρά μας κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε να πείσουμε τους καπνιστές να απομακρυνθούν από το τσιγάρο. Δεν είναι όμως αρκετό. Χρειάζεται να είναι σε ισχύ και το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο. Η Ελλάδα και σε αυτό το κομμάτι πρωτοπορεί, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Εάν υπάρχουν αυτές οι προϋποθέσεις, τότε μπορούμε να έχουμε ένα συγκεκριμένο πλάνο απόσυρσης των τσιγάρων από την αγορά. Όταν το 50% της κατανάλωσης καπνικών προϊόντων θα προέρχεται από αυτά τα εναλλακτικά smoke-free προϊόντα, τότε θα μπορούμε να προχωρήσουμε με αυτό το πλάνο. Εκτιμώ ότι αυτό στην Ελλάδα θα γίνει σε ορίζοντα 10-15 χρόνων».
Ο CEO της PMI, από την πλευρά του, μίλησε και εκείνος για τον ρόλο της Ελλάδας στη νέα πραγματικότητα, δηλώνοντας χαρακτηριστικά:
«Πιστεύω ότι θα υπάρχουν χώρες που στα επόμενα 10 χρόνια θα ξεχάσουν τελείως ότι είχαν ποτέ καιόμενα τσιγάρα διαθέσιμα στις αγορές τους. Για να γίνει αυτό απαιτείται, μαζί με εμάς που κάνουμε την προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, να βρούμε και άλλους νομοθέτες, επιστήμονες και ενδιαφερόμενα μέρη που θα θελήσουν να αδράξουν αυτή τη μοναδική ευκαιρία να λύσουν το πρόβλημα του καπνίσματος. Η Ελλάδα και οι ρυθμιστικές αρχές της έχουν μια ιδιαίτερα προχωρημένη σκέψη σε ό,τι αφορά το θέμα της μείωσης της βλάβης από το κάπνισμα και αντιλαμβάνονται τα οφέλη της τεχνολογίας και της καινοτομίας στην επίλυση αυτού του σοβαρού κοινωνικού ζητήματος. Πιστεύω ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει μια από τις χώρες που θα πουν πρώτες ‘αντίο’ στο τσιγάρο».
Προσθέτοντας πως: «Θεωρώ πως, ένα από τα σημεία-κλειδιά της επιτυχίας μας ως τώρα προς ένα smoke-free μέλλον, είναι ότι φέραμε τον καταναλωτή στο επίκεντρο. Στο τέλος της ημέρας, η μετάβαση σε αυτά τα προϊόντα είναι πολύ καλύτερη για τους καπνιστές από το να συνεχίζουν να καπνίζουν. Ο ρόλος μας είναι να τους προσφέρουμε πρόσβαση σε πληροφορίες για αυτά και να τους βοηθήσουμε σε αυτή τη δύσκολη στιγμή της ζωής τους όπου τους ζητάμε να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους, να αφήσουν πίσω το τσιγάρο και να στραφούν στο νέο προϊόν».
Η μείωση της βλάβης και η βιώσιμη ανάπτυξη
Ένα από τα θέματα στα οποία εστιάστηκε η συζήτηση είναι και αυτό της μείωσης της βλάβης. Με τον κ. Καλαντζόπουλο να εξηγεί χαρακτηριστικά, για εκείνο το μέρος του κοινού που δεν ήταν εξοικειωμένο με την έννοια, ότι: «Η μείωση της βλάβης είναι όλα όσα προσπαθούμε να κάνουμε σε αυτόν τον πλανήτη. Έχουμε μια συμπεριφορά καταναλωτή, ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που έχει αρνητικό αντίκτυπο και προσπαθούμε να την εξαλείψουμε. Αν δεν μπορούμε να την εξαλείψουμε, τότε προσπαθούμε να την μειώσουμε. Όπως συμβαίνει στην κλιματική αλλαγή με την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων από solar panels. Πρόκειται για την αρχή της μείωσης των επιπτώσεων. Συγκεκριμένα στο κάπνισμα, το καλύτερο πράγμα για τους ανθρώπους είναι ξεκάθαρα να μην το ξεκινήσουν ποτέ ή να το σταματήσουν. Αλλά, αν δεν μπορούν να το κόψουν, τότε πρέπει να έχουν μια εναλλακτική που να έχει μικρότερο αντίκτυπο σε αυτούς και στη κοινωνία γενικότερα. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε εμείς είναι να μειώσουμε, μέσω των προϊόντων χωρίς καύση, την έκθεση των ανθρώπων στις τοξικές ουσίες στο μέγιστο εφικτό».
Από την πλευρά του ο κ. Olczak σημείωσε ότι «Θα ήθελα να τονίσω ότι δεν μιλάμε για ένα οριακά καλύτερο προϊόν από τα καιόμενα τσιγάρα. Αναφερόμαστε σε ένα ποσοστό μείωσης της τάξεως του 90-95% στις πιο επιβλαβείς χημικές ουσίες που μπορεί κανείς να βρει στα καιόμενα τσιγάρα. Κάτι που αντιπροσωπεύει μια τεράστια μείωση της έκθεσης στον άνθρωπο, η οποία έχει τεράστιο αντίκτυπο τόσο για τους καπνιστές όσο και για την κοινωνία γενικότερα».
Επισημαίνοντας στη συνέχεια ότι αυτό το επίτευγμα αποτελεί και τον ακρογωνιαίο λίθο στη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης της PMI. Συγκεκριμένα δήλωσε ότι: «Η βιώσιμη ανάπτυξη ήταν πάντοτε σημαντική για την PMI. Αυτό που μας έλειπε, μέχρι τα τελευταία χρόνια και την ανάπτυξη των προϊόντων χωρίς καύση, ήταν η λύση στο κύριο αντίκτυπο που έχει η PMI στον κόσμο που είναι το τσιγάρο.
Συνολικά θεωρώ ότι έχουμε επιδείξει μεγάλη επιτυχία στον τρόπο που διαχειριζόμαστε τους πόρους, στη διακυβέρνηση και στην επίτευξη των κοινωνικών μας στόχων. Ήδη, σε σχέση με το 20210, έχουμε μειώσει το ανθρακικό μας αποτύπωμα κατά 50%, έχοντας στόχο έως το 2025 να έχουμε ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.
Επιπλέον, είμαστε μία από τις πρώτες εταιρείες σε πολλές χώρες, αν όχι η μοναδική σε αρκετές περιπτώσεις, που έχουμε τη πιστοποίηση Equal Salary διασφαλίζοντας ότι τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες έχουν την ίδια αμοιβή για την ίδια δουλειά».
Στο τέλος της συζήτησης τα δυο καταξιωμένα στελέχη μίλησαν, μετά από σχετική ερώτηση, για την ομαλή διαδοχή στην ηγεσία της PMI. Ως αποτέλεσμα όχι μόνο μιας καλά σχεδιασμένης μακροχρόνιας διαδικασίας. Αλλά και λόγω του κοινού οράματος για ένα smoke-free μέλλον που μοιράζονται από την πρώτη στιγμή που αυτό διαμορφώθηκε ως φιλοσοφία και στρατηγική της PMI.