Δήμητρα Σφούνου: «Το megaplant της Παπαστράτος ως αρωγός του οράματός μας και όχι αυτοσκοπός»
Τον ανθρώπινο παράγοντα ως βασικό συστατικό της επίτευξης του οράματος μιας επιχείρησης στο ταξίδι προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ανέδειξε η Operational Excellence Manager της Παπαστράτος στη διάρκεια του 7ου Smart Factory Conference.
Αναλύοντας την περίπτωση της Παπαστράτος και της μητρικής Philip Morris International (PMI), για την απόφαση ενός ριζικού μετασχηματισμού που ξεκίνησε πριν λίγα χρόνια, η κ. Σφούνου εξήγησε πως χρειάστηκαν πολλές επενδύσεις, συγκεκριμένοι στόχοι αλλά και διαμόρφωση κουλτούρας εντός της εταιρείας, ώστε να γίνει σαφές στον εργαζόμενο το «γιατί» γίνεται η αλλαγή και «τι έχει να κερδίσει» από αυτή.
Διευκρινίζοντας ότι: «Όσο και να προχωρήσουμε σε νέες τεχνολογίες και ψηφιακό μετασχηματισμό, ο άνθρωπος έχει για εμάς, στην Παπαστράτος, τον ρόλο-κλειδί. Αυτό σε νούμερα μεταφράζεται σε περισσότερες από 700 προσλήψεις τα τελευταία χρόνια, εκ των οποίων οι 300 τον τελευταίο χρόνο, σε €750.000 επένδυση στην εκπαίδευσή τους (εσωτερικές ακαδημίες και εξωτερικές εκπαιδεύσεις για ανάπτυξη των δεξιοτήτων του υπάρχοντος προσωπικού αλλά και των νεοπροσληφθέντων) και σε περίπου 100.000 ώρες εκπαίδευσης ετησίως».
Η κ. Σφούνου, στο πλαίσιο της παρουσίασής της με τίτλο “Embracing a people-first approach in smart manufacturing: Building workforce capabilities to drive productivity and success” μίλησε για τη στρατηγική που απαιτείται για να «χτιστεί» το εργοστάσιο του μέλλοντος, σημειώνοντας πως δεν θα πρέπει να είναι αυτοσκοπός. «Αντιθέτως το εργοστάσιο του μέλλοντος είναι ο αρωγός μας για να φτάσουμε στο όραμά μας και να πετύχουμε τους στόχους μας. Ο μετασχηματισμός σε ένα ευέλικτο εργοστάσιο που χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής, επενδύει στον ψηφιακό μετασχηματισμό και έχει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη των ανθρώπων μας για να τα πετύχουμε όλα αυτά», τόνισε.
Επιπρόσθετα επισήμανε ότι «πολύ σημαντικό είναι ποια είναι η δική μας πραγματικότητα. Δεν έχει νόημα να έχω το πιο σύγχρονο ‘διαστημόπλοιο’ αν δεν θέλω να πάω στο φεγγάρι ή αν δεν ξέρω πώς να το χειριστώ για να πάω εκεί. Άρα θα πρέπει να κάνουμε αυτά που έχουν αξία και νόημα για εμάς, στη σωστή χρονική στιγμή και με τη σωστή προτεραιότητα».
Στη συνέχεια παρουσίασε τους τέσσερις βασικούς πυλώνες στους οποίους βασίζεται το megaplant της Παπαστράτος, οι οποίοι είναι: οι τεχνολογίες αιχμής, η ψηφιακή ωριμότητα, η οργάνωση και οι δεξιότητες των ανθρώπων μας.
«Βρισκόμαστε σε μια εποχή που συνυπάρχουν 4 διαφορετικές γενιές στην εταιρεία μας. Αυτό φέρνει σημαντικές προκλήσεις καθώς εντελώς διαφορετικά πράγματα χρειάζεται και αντιλαμβάνεται -όσον αφορά την εκπαίδευση- κάποιος που ανήκει στη γενιά των baby boomers με κάποιον από την Gen Ζ. Επίσης διαφορετικά πράγματα επιζητά από τη δουλειά του και από την καριέρα του γενικότερα. Δική μας απόφαση είναι ότι δεν θα μείνει κανείς πίσω. Η συμπερίληψη είναι αδιαπραγμάτευτη αρχή για την Παπαστράτος. Σε αυτό το ταξίδι μετασχηματισμού θα προχωρήσουμε όλοι μαζί», επισήμανε.
Η ίδια στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη αλλαγής κουλτούρας, υπογραμμίζοντας πως αποτελεί το «κλειδί» για την πλήρη σύζευξη της τεχνολογίας με τις δεξιότητες των ανθρώπων. Προσθέτοντας ότι: «Όταν λέω σύζευξη εννοώ να χρησιμοποιεί ο εργαζόμενος τα νέα συστήματα οργανικά και ολιστικά στην καθημερινότητά του. Αυτό θα γίνει μόνο αν γίνουν μέρος της κουλτούρας του».
Στο σημείο αυτό έκανε σαφές πως κρίσιμο ρόλο στην αλλαγή αυτή -που απαιτεί αντιστροφή της παραδοσιακής top down ιεραρχικής πυραμίδας- έχει ο ηγέτης της κάθε ομάδας που θα πρέπει να ενδυναμώνει την ομάδα, να της δίνει τα σωστά εργαλεία, να της καθορίζει το στόχο, να αφαιρεί τα εμπόδια και να προβλέπει τα ρίσκα που θα φέρει αυτή η αλλαγή, ενώ τόνισε πως είναι σημαντικό το να «αναγνωρίζονται οι ικανότητες των ανθρώπων και να μην επιβραβεύονται μόνο τα αποτελέσματα».
Τέλος, επισήμανε πως είναι απαραίτητο μια εταιρεία να ορίσει το όραμά της και στη συνέχεια να σχεδιάσει την αλλαγή κουλτούρας που χρειάζεται, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως η διοίκηση θα πρέπει να αποτελεί το role model για όλους.
Η Operational Excellence Manager της Παπαστράτος κατάληξε χαρακτηριστικά: «Αν δεν αρχίσουμε να βλέπουμε τους ανθρώπους μας σαν εσωτερικούς πελάτες και να κατανοούμε τι χρειάζονται, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να έχουμε το τελικό αποτέλεσμα που θέλουμε. H σωστή επικοινωνία μαζί τους δεν είναι ένα απλό εργαλείο, αλλά μια σειρά από διαδικασίες που θα μας βοηθήσουν να δεσμεύσουμε τους ανθρώπους μας στο όραμά μας».